Vi i Norge har ikke fått noen spennende leketøy på veien på en lang stund. Mens resten av Europa og USA har fått spennende nye kjøretøy som tar mindre plass, har høy ytelse samtidig som de er mer miljøvennlige, har vi her i Norge kun opptatt av eletriske biler.

Nye bilmerker i Norge

Mye har skjedd innen bilindustrien de siste 10 årene og «oppstart» selskapet Tesla var det ingen som hadde trodd skulle ta over det norske markedet innen el-biler. Hadde du spurt personen i gata for 10 år siden ville de nok svart at det var BMW eller Mercedes som kom til å lage de mest suksessfylte nye kjøretøyene for fremtiden. Slik ser det ikke ut idag.

Vi ser nye spennende bil brands bli lansert i Asia, mens vi i Norden sjelden får høre om dem. Det nærmeste er vi kommer Asiastiske bilmerker i Norge er BYD som er verdens største leverandør av eletriske biler og busser.

En ny æra innen produksjon av kjøretøy

Størsteparten av dele som går inn i en Tesla er produsert i Kina. Alt fra bremser, drivverk til knapper og skjermer du finner i moderne biler er produsert i sør-Kina. Dette har gjort at andelen fabrikker og produsenter i regionen har eksplodert. Flere har startet egne produksjonslisenser for å produsere spennende kjøretøy for det asiatiske markedet som p.t ikke er tilgjengelig i Norge.

Produksjon av kjøretøy har tradisjonelt vært en bransje som krever store investeringer i teknologi og verktøy for å kunne produsere, men det er i enorm endring. Bare i sør-Kina ser vi at flere og flere selskaper kan produsere kjøretøy i relativt høy kvalitet til utrolige priser.

Det er spesielt de mindre kjente formene for kjøretøy hvor det er tilgjengelig produksjonskapasitet der LSV (Low speed vehicle), Trikes og motorsykler ser ut til å være de mest populære for det asiatiske markedet.

Design dit eget kjøretøy

Det er nå flere produsenter som tilbyr å lage egne kjøretøy der du enkelt kan velge mellom et enormt utvalg deler og design. De fleste kan levere iht internasjonale standarder slik at de kan godkjennes av lokale myndigheter for kjøre på vei. Dette er definitivt en av de største endringene. Vi ser produsenter gå fra å designe og lage golfbiler til å produsere biler som kan kjøres på veien i vestlige markedet.

Dette er uten tvil en produksjonsbransje i en tidlig fase, men det er nå hvem som helst som drømmer om å designe spesialiserte kjøretøy for sitt markedet har muligheten til å starte.

Hvor mye koster det?

Kostnaden går nedover i rekordfart og antall modeller som kan produseres blir flere. Nedenfor ser du en av våre favoritter for varme sommerkvelder i Norge. Dette er en Trike, og kan kjøres med billappen og med riktig motor kan den også kjøres med traktorlappen i Norge.

Spørsmålet er hvor mye koster det å produsere en slik?

Gjett din pris i kommentarfeltet og så vil vi gjennom vårt rammeverk for produksjonskost analyse BOM kalkyle gi deg svaret.

Fortsettelsen følger, kommenter hva du tror det koster så gjør vi jobben.