Sykkeldeling har tatt av i Kina siden Mobike og Ofo først lanserte i 2014. Siden den gang har mange sykkeldelingskonsepter gått konkurs og markedet ble fylt med alt for billige sykler og tjenester som ikke kostet noe. Nå er det 2019 og Ofo nærmer seg konkurs og Mobike ser ut til å bli eneste overlevende sykkeldelingsselskap i Kina.

Det er mye vi kan lære av alle feilene som ble gjort i Kina, og det er kanskje derfor også det kan være en stor mulighet for å starte en egen sykkeldelingstjeneste i din by eller som en del av din bedrift.

Billige sykler og digtale låser

Sykkeldeling er konseptuelt ikke noe nytt, men gjennom utvikling av billige og relativt robuste sykler med en digital sykkellås som kan låses opp med bluetooth gjør dette til noe nytt. Kunder kan enkelt registere seg i apppen, betale depositum og legge inn noen kroner for å betale per tur for så å scanne låsens QR kode. Når den er scannet åpner låsen seg og du kan sykle hvor du vil og når du vil. Når du er ferdig setter du bare fra deg syklen hvor som helst og låser den. Pengene vil bli trukket fra kontoen eller kortet ditt basert på antall timer/minutter du har brukt den eller hvor langt du har syklet.

Sykkeldeling as a service

For to år siden kostet det å investere og og bygge opp en sykkeldelingstjeneste. Nå koster det ikke mer enn 500-600,- kr per sykkel i kostpris og noen tusenlapper per måned i servicegebyr for din egen skytjeneste med Apps til både iPhone og Android. Det som for to år siden ville vært helt umulig for en liten bedrift uten mye penger koster nå 150.000,- kr ferdig levert med 100 sykler med din logo og farge levert i Norge.

Men tjener det penger?

Det er ingen hemmelighet at en bedrift som må investere penger «up front» for så å leie ut produktene billig over tid for å få tilbake investeringen ikke akkurat er noen gullgruve. Det gjelder spesielt sykkeldeling da det er tilkommer mange kostnader rundt vedlikehold, tap av sykler, feil og ikke minst reperasjoner.

Det bør likevel ikke stoppe deg dersom du skal starte en slik tjeneste. Vi har stor tro på at det er store muligheter for en eller flere aktører som kan drive slike lokale tjenester i spesielt turistbyer i Norge. Dersom du legger opp foretningsmodellen slik at du får mye av kostanden for en sykkel som en del av depositumet eller som en del av en reklameavtale med større merkevarer så vil dette kunne gi en god avkastning. Gode avtaler med din lokale sykkelreperatør bør også være på listen over momenter dersom du skal satse på sykkeldeling.

Hvordan finne riktig leverandør for sykkeldeling

Det kan være en utfordringer å finne riktig leverandør, spesielt når kvaliteten på sykkelen og tjenesten er viktig for å ikke tape penger. Du trenger god struktur og prosess for å evaluere slike produkter og konsepter slik at du kan ta riktig avgjørelse. Sourcing Secrets Deluxe Edition inneholder alt du trenger for å gjøre akkurat det.